
Sosiaalisen median käyttö viestinnässä on arkipäivää ja tärkeä osa viestinnän kokonaisuutta. Kannattaa kuitenkin varmistaa, että tärkeät päivitykset ja tiedot löytyvät myös organisaation omilta verkkosivuilta, koska kaikki eivät seuraa sosiaalisen median kanavia.
Saavutettavuus pitää huomioida silloin, kun julkishallinto viestii sosiaalisessa mediassa. Saavutettavuusvaatimukset, jotka ovat laissa digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, eivät siis ole kierrettävissä julkaisemalla sisältöjä sosiaalisen median kanavissa. Lain piirissä olevien toimijoiden on tuotettava sosiaaliseen mediaan niin saavutettavaa sisältöä kuin se kyseisessä kanavassa on mahdollista.
Sosiaalisen median kanavissa on asetuksia ja toimintoja, jotka parantavat saavutettavuutta. Somekanavien päivittäjien on hyvä seurata sitä, miten käytetty kanava tukee ja kehittää saavutettavuutta ja ottaa uudet parannukset käyttöön. Ohjeita saavutettavuuden parantamiseksi löytyy kanavien omista ohjeista ja usein eri kanavilla on omat saavutettavuustiimit, jotka viestivät parannuksista.
Sosiaalisessa mediassa käytetyissä aihetunnisteissa (hashtageissa) on hyvä käyttää isoja kirjaimia silloin, kun aihetunnisteessa on monta sanaa. Siis esimerkiksi #IsoAlkukirjain tai #HelpompiLukea.
Emojien käytössä kannattaa olla maltillinen. Usea peräkkäin oleva emoji saattaa näyttää kivalta ja tuoda väriä some-päivitykseen, mutta keskellä tekstiä niiden ymmärtäminen voi olla hankalaa ruudunlukuohjelman käyttäjille. Eri ruudunlukuohjelmat myös tulkitsevat emojeja hieman eri tavoin.
Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä on helppoa lisätä kuvia sisältäviin julkaisuihin vaihtoehtoinen teksti, jonka näkövammaisten käyttäjien apuvälineet lukevat. Vaihtoehtoinen teksti ei näy kuvajulkaisun yhteydessä näkeville käyttäjille.
Alla on tarkempia ohjeita eri somekanavista. Saat kunkin kanavan ohjeet esille painamalla otsikkolinkkiä.
Tätä sivua on päivitetty viimeksi 8.9.2022.